Szukaj

Projekty interdyscyplinarne | Barbara Strycharczyk

Instytut Educare, 20 kwiecień 2020
Projekty interdyscyplinarne | Barbara Strycharczyk

Projekty interdyscyplinarne są bardzo ciekawym i rozwijającym sposobem uczenia się przez doświadczenie, pozwalają na przekraczanie granic między szkołą a zwykłym życiem, integrują wiedzę przedmiotową, łącząc wiele umiejętności i dziedzin wiedzy, uczą samodzielności, rozbudzają kreatywność i kształtują umiejętność współpracy.

Przykładowe scenariusze projektów interdyscyplinarnych dla dzieci w wieku 10-13 lat (klasy 4-7 szkoły podstawowej), które mogą być wykonane w domu (również wspólnie z rodzeństwem lub pod nadzorem rodziców).

SCENARIUSZ #1

TEMAT: PRZESZŁOŚĆ SPOTYKA TERAŹNIEJSZOŚĆ

Łączymy historię, geografię, wiedzę o świecie, a także umiejętności literackie i językowe.

Wyznaczamy konkretną datę np. dzień rozpoczęcia projektu lub daty urodzin: dziecka, rodzica, czy dziadka, np. będą to daty np. 21.04.2020, 01.03.1985, 20.08 1960 i zadajemy dziecku następujące pytania (ich liczbę można zmniejszyć lub zwiększyć w zależności od wieku dziecka, można je również zastąpić innymi):

Co wydarzyło się tego dnia na świecie?

Jak ludzie się ubierali ( jak wyglądała moda )?

Co jedli ?

Jak wyglądały samochody?

Jak ludzie się komunikowali? ( listy, telefony, internet… )

Dokąd i jak podróżowano i odpoczywano ?

Skąd ludzie czerpali wiedzę o wydarzeniach na świecie ?

W zależności od możliwości dostępu do różnych informacji (encyklopedie, książki, internet, prasa, pamiątki rodzinne…) zadajemy na każdy dzień sprawdzenie konkretnych informacji, które posłużą do opisu jednego dnia z życia dziecka, rodziców, dziadków.

Dla uzupełnienia informacji warto przygotować pytania potrzebne do przeprowadzenia wywiadu z rodzicami i dziadkami, który można również przeprowadzić on-line.

Na podstawie zebranych informacji można:

przygotować dla rodziny film/ audycję/ reportaż on-line,

zrobić album o jednym dniu trzech pokoleń - umieszczając w nim np. informacje, zdjęcia czy inne dostępne materiały, młodsze dzieci mogą go ilustrować rysunkami własnego pomysłu,

ćwiczyć warsztat literacki i napisać opowiadanie: Przeszłość spotyka teraźniejszość,

 jeśli są w domu dzieci w różnym wieku, może to być wspólny projekt z zadaniami na różnym poziome trudności, które na podsumowanie prezentują wszyscy (ciekawe może być przygotowanie prezentacji on-line).

SCENARIUSZ #2

TEMAT: PODRÓŻ DO ŚWIATA ARCYDZIEŁ

Łączymy historię, geografię, historię sztuki, języki obce, matematykę, przyrodę, plastykę…

Planujesz rodzinną wycieczkę do najsłynniejszych galerii świata, wybierasz różne muzea: np. British Museum, Vatican Museum, Prado - co oznacza, ze wasza rodzinna ekspedycja będzie się przemieszczać z Polski do Londynu, do Rzymu i do Madrytu.

Powinieneś zaplanować/ sprawdzić:

trasy

ceny biletów: przelot/ przejazd, bilety wstępu, ceny hoteli, kursy walut (euro, funty )

opracować program wycieczki: ile będzie trwała, jaka będzie kolejność zwiedzania,

temat przewodni tego zwiedzania np.: Malarstwo hiszpańskie, przyroda w malarstwie,

można też np. zaplanować poszukiwanie najsłynniejszych dzieł architektury i wtedy można wybrać inne miasta a nawet kontynenty,

trzeba sprawdzić, jaka będzie pogoda i co trzeba ze sobą zabrać/co spakować i w jakiej ilości,

ważne jest również , żeby właściwie podzielić zadania na czas wyjazdu, kto będzie za co odpowiedzialny: policzyć wszystko od strony finansowej, zrobić rezerwacje, przygotować listę rzeczy do kupienia i wszystkiego, co potrzebne na wyjazd, zaplanować trasy, opracować przewodnik na każdy dzień, zaplanować pisanie sprawozdań/ kroniki z wyjazdu lub umieszczanie bieżących relacji na komunikatorach on – line…

W każdym z tych projektów można zaplanować ilość zadań i rozdzielić je w zależności od liczby dzieci i ich wieku.

Przed wyjazdem ważne będzie rodzinne omówienie i przedyskutowanie wspólnie wszystkiego, co udało nam się przygotować.

Po tym etapie, cała rodzina może wspólnie usiąść i zrobić wirtualną wycieczkę po wybranych galeriach świata.

1. Pinacoteca di Brera - Milano https://pinacotecabrera.org/

2. Galleria degli Uffizi - Firenze https://www.uffizi.it/mostre-virtuali

3. Musei Vaticani - Roma http://www.museivaticani.va/content/museivaticani/it/collezioni/catalogo-online.html

4. Museo Archeologico - Atene https://www.namuseum.gr/en/collections/

5. Prado - Madrid https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-works

6. Louvre - Parigi https://www.louvre.fr/en/visites-en-ligne

7. British Museum - Londra https://www.britishmuseum.org/collection

8. Metropolitan Museum - New York https://artsandculture.google.com/explore

9. Hermitage - San Pietroburgo https://bit.ly/3cJHdnj

10. National Gallery of Art - Washington https://www.nga.gov/index.html

SCENARIUSZ #3

TEMAT: MALUJEMY JAK STAROŻYTNI GRECY

Łączymy kulturę antyczną, historię, geografię, plastykę, języki obce, mity greckie / język polski – lektury.

Życie codzienne starożytnych Greków przedstawiane było na wazach np. dyscypliny sportowe, uczty, toaleta poranna, sceny religijne, granie na instrumentach muzycznych, rozrywki np. gra w kości, gra w piłkę, opowiadanie różnych historii .

Czy możemy namalować kronikę naszego życia rodzinnego wzorując się na malarzach greckich?

Realizując ten projekt możemy sięgnąć do materiału zebranego w projekcie 1 (Przeszłość spotyka teraźniejszość ) i wybrać z niego te momenty z życia swojego, rodziców czy dziadków, które możemy ilustrować.

Od czego zacząć?

Obejrzeć w internecie filmiki pokazujące , jak wyrabiano wazy w starożytnej Grecji i jak je malowano ( potrzebna będzie pomoc starszych, bo większość z tych filmików jest po angielsku )

    Co mi będzie potrzebne?

     karton, z którego wytniemy kształty waz greckich (najlepiej pomaluj je na kolor brązowy, rudy lub czarny)

    zestawy farb i pędzelków do malowania, ołówki, kredki

    Przebieg pracy:

    1. Ustalamy jakie sceny czy wydarzenia będziemy ilustrować. Mogą to być opowiadania lub wspomnienia.

    2. Wykorzystując dostępne narzędzia IT, przygotowujemy z tych rysunków tzw. animację poklatkową, która da wrażenie krótkiego filmiku/ animacji sceny na wazie (dostępne są aplikacje na telefon, takie jak Stop Motion Studio czy Lego Movie Maker).

    3. Końcowym etapem projektu jest wystawa prac, a do niej katalog – w którym znajdzie się wstęp poświęcony wazom greckim oraz informacje o wazach z projektu – autorach i ich dziełach. Zdjęcia z wystawy można udostępnić w sieciach społecznościowych, lub wysłać mailem do rodziny.

    Jeśli chcesz otrzymać od nas scenariusze projektów w formacie pdf, prosimy o zgłoszenie mailowe na adres: elzbieta.wagner@fundacjatdj.pl