Szukaj

Jak nauczyć dzieci dobrze wykorzystać czas? | Justyna Jarosz

Instytut Educare, 10 maj 2021
Jak nauczyć dzieci dobrze wykorzystać czas? | Justyna Jarosz

Od kilku lat utrzymuje się trend minimalizmu i dążenia do zorganizowanego życia. Czujemy nawet przesyt poradników i książek topowych influenser’ów pod tytułem: Jak zmienić codzienne nawyki? Jak uporządkować szafę? Jak zdrowo się odżywiać? Jak się zorganizować i nie zwariować? Ci, którzy czują przesyt ciągłym pędem, szybkim trybem życia, zwracają się ku celebrowaniu uważności i technikom mindfulness. Księgarniane półki uginają się od pozycji skierowanych do dorosłych, którzy na nowo starają się nauczyć sposobów uporządkowanego, ale i jakościowego życia. Skoro jesteśmy już przeszkoleni pod tym kątem, należałoby nauczyć dobrej organizacji najmłodszych. Zatem, jak nauczyć nasze dzieci, aby dobrze wykorzystywały czas na naukę, zabawę i odpoczynek? I ostatecznie czy warto podejmować wysiłek i tego uczyć?

Odpowiedź jest prosta, obowiązkiem dorosłych jest nauczenie dzieci organizacji czasu. Porządkowanie naszych celów i zadań, dzielenie czasu na obowiązki i odpoczynek, dążenie krok po kroku do marzeń, to wszystko pozwoli zaoszczędzić czas, szybciej i efektywnej wykonać pewne zobowiązania. Kto nie chciałby, aby jego dzieci były wyposażone w takie umiejętności jak: zaradność, samodzielność, poczucie obowiązku, męstwo w pokonywaniu trudności. Rodzi się zatem pytanie, jak to zrobić? Należy zacząć od początku, czyli najmłodszych lat i od drobnych rzeczy. Świetną formą są domowe dyżury, które uczą odpowiedzialności za powierzone zadania. Maluchy zachęćmy do wieczornego sprzątania zabawek, odstawiania butów i odwieszania kurtki po powrocie z podwórka. Trochę starsze przedszkolaki odnajdą frajdę we wspólnym nakrywaniu do stołu lub wyładowaniu zmywarki. Szkolniaki mogą ćwiczyć swoje umiejętności w przygotowywaniu śniadaniówki na kolejny dzień lub dbaniu o domowe rośliny lub zwierzęta. Ważne, aby dyżury były zmieniane np. co tydzień, aby nie dopuścić do znudzenia czynnością, a co idzie za tym przymusu i braku chęci. Wiele aktywności można przenieść do szkolnej rzeczywistości. Ciekawą formą nauki odpowiedzialności jest praca z kalendarzem. Omawianie danego miesiąca wniesie wiele wartości w organizację całej klasy i pozwoli oswojenie go jako jednostki czasu. Wpisywanie urodzin/imienin, odliczanie dni do świąt, organizowanie tygodnia, aby przygotować się do sprawdzianu lub omawianej lektury i wiele innych zadań, pokarze uczniom, jak zarządzać czasem, jak planować i organizować naukę. Inną wartością płynącą z nauki wykorzystania czasu jest świadomość, że wszystko ma swoje miejsce i porządek. Punktualne rozpoczynanie zajęć, umiejętność rozłożenia swojej energii w ciągu dnia, czyli intensywny poranek i lżejsze zadania popołudniowe, a także właściwa organizacja odpoczynku, nauczy dzieci, jak powinien wyglądać ich dzień.

Czym zatem jest dobrze wykorzystany czas? Moim zdaniem to robienie rzeczy, które są dla nas ważne, we właściwym czasie i w taki sposób, który jest zgodny z naszymi wartościami. Ważnym argumentem przemawiającym za wpajaniem młodemu pokoleniu znaczenia dobrze wykorzystanego czasu jest przekonanie, że ma on bardzo duży wpływ na nasze wybory, zarówno codzienne, jak i przyszłe cele życiowe. Właściwie ustawione priorytety i ich realizacja wpływają na nasze zadowolenie, a poświęcony na nie czas decyduje, czy mamy go wystarczająco np. na odpoczynek i hobby. Nauka wykorzystywania czasu we właściwy sposób to przede wszystkim nauka porządku, który przejawia się w głowie i najbliższym otoczeniu, w pracy i zabawie, w marzeniach i planach na całe życie.